23 Mart 2016 Çarşamba

FEN VE DOĞA

   


                                   FEN VE DOĞA

Çocuklar 3-4 yaşından sonra çiçekleri, yaprakları ve çeşitli kabukları toplamaktan hoşlanır, yakın çevrelerindeki hayvanların hareketleri onların ilgisini çeker. Böylece bu dönemde çocuklar fen ve doğa etkinlikleriyle ilgili ilk deneyimlerini kazanmaya başlar. Özellikle çevrelerindeki gözlemleri sonucu “Hangi cisimler suda batar?”,“Hangi cisimler suda yüzer?”, “Bir karınca yerde nasıl yürür,duvara nasıl tırmanır?”gibi sorulara cevap arar, tahminlerde bulunur ve araştırır. Küçük çocuklar çevrelerini araştırır, geçirdikleri bazı yaşantılar sonucu bilgiler edinir.Böylece yeni şeyleri öğrenmek için bir temel oluştururlar. Çevrelerini daha iyi tanımaya başladıkça da bazı kavramlar geliştirirler. Erken çocukluk eğitimi programında yer alan fen ve doğa etkinlikleri, çocukların doğal meraklarından yararlanılarak onların çev
relerini ve doğayı gözlem yapma, araştırma ve tanımalarına, düşüncelerini açıklığa kavuşturmalarına, sorular sormalarına yardım eden çalışmalar olarak tanımlanabilir. Ayrıca çocuklar grup içinde iş birliği, yardımlaşma, paylaşma, sorumluluk alma gibi sosyal değerleri kazanır.Fen ve doğa çalışmaları; çocukların gelişimlerine yardım etmesi, onların hayata karşı tavırlarında değişiklikler meydana getirmesi, davranışlarını etkilemesi, ilgi alanlarını genişletmesi, onlara, daha etkili düşünme yollarını öğretmesi, problem çözme yeteneklerini geliştirmesi açısından önemlidir. Fen ve doğa çalışmaları içinde yaşam bilimleri, fiziksel bilimler, yer ve uzay bilimleri vb.fen alanlarına ilişkin etkinliklere yer verilmelidir. Erken çocukluk eğitim kurumlarında fen ve doğa ile ilgili konular; insanlar, hayvanlar, bitkiler, vücudumuz, sağlığımız, besinler, hava ve hava olayları, su ve diğer sıvılar, toprak, kayalar, basit yeryüzü şekilleri, yer çekimi, uzay, madde, ışık, ses, kuvvet-hareket-enerji, ısı-sıcaklık, batma-yüzme, basit makineler (tekerlek, vidalar, kaldıraç vb.), cansız varlıklar, keşifler enerji, mevsimler, doğa olayları, dünyamız, dünyamızın ötesi gibi konulardır.Bu konuların her zaman çocukların ilgisini çekmesi, fen ve doğa etkinlikleri içinde bu konulara yer verilmesi gerektiğini göstermektedir.

  Erken Çocukluk Eğitim Kurumlarında Uygulanabilecek Fen ve Doğa Etkinliklerinin Çeşitleri 

Erken çocukluk eğitim kurumlarında, fen ve doğa etkinlikleriyle ilgili çalışmalar şunlardır:
  Hayvan besleme
  Bitki yetiştirme
  Gezi, gözlem,inceleme
  Deney yapma ve gözlem
  Sınıfa konuk çağırma
  Fen ve doğa köşesinde bulunan materyalleri kullanarak yapılan diğer çalışmalar (Nesne ve varlıkların sınıflandırılması, gruplandırılma çalış
maları, grafik hazırlama ve okuma çalışmaları, mutfak çalışmaları, kitap, dergi, belgesel izleme vb.)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder